5 Tips die jou kunnen helpen bij PDS-klachten

100 dagen glutenvrijklachtenPDStips 10-dec 0

Ik heb buikklachten en velen – voornamelijk vrouwen – met mij. De klachten kunnen per persoon ontzéttend variëren, maar bij mij was de continue buikpijn en zelfs de angst om de deur uit te gaan zodanig aanwezig dat het tijd was voor verandering. Ik heb heel wat ziekenhuisbezoekjes gepleegd – waar overigens niks concreets uitkwam – en ik lette op mijn drink- en eetpatroon. Zuivel? Nee. Gluten? Nope. Koolzuurhoudende dranken? Soms. Pittig eten? Mwa.

Eén van de redenen waarom ik deze 100 dagen glutenvrij  ben aangegaan, is om te kijken wat het met mijn klachten doet. Behalve geen gluten heb ik dus ook meer dingen ondernomen om voornamelijk mijn buikpijn te beperken. Ook last van PDS-klachten? Deze vijf tips hebben mij geholpen, en wellicht helpen ze jou ook een handje!

#1: Met regelmaat eten
Hetgeen waar ik het meest baat bij heb gehad de afgelopen maanden is op vaste tijdstippen eten.  Natuurlijk klinkt dat suf, suffer, sufst, maar sinds ik met regelmaat eet – en dat komt heus niet zo heel nauw – merk ik dat mijn buik rustiger is. Omdat het HBO allesbehalve een van-9-tot-5-mentaliteit toepast, waren mijn eettijden onregelmatig; soms ontbeet ik om 08:00, soms om 12:00, soms lunchte ik om 14:00 en soms sloeg ik mijn lunch over. Tegenwoordig heb ik vaste tijdstippen voor drie grotere maaltijden en drie keer een tussendoortje. Echt, het is het proberen waard!

#2: Rust
Dat stress niet echt buikpijnvrijbevordelijk is, wisten we natuurlijk al, maar ook door gewoon voldoende te slapen (zo’n 8 uur) nemen mijn buikklachten  voor mijn gevoel af. Ook hierbij geldt dat regelmaat, dus vaste tijdstippen, fijn kan zijn.

#3: Alcohol = boosdoener!
Van een paar wijntjes bij het eten krijg ik niet zo snel last, drink ik er op een avond wat meer, dan heb ik diezelfde avond, dan wel niet de volgende dag, gegarandeerd last van buikpijn. Soms zelfs zo erg dat ik er niet meer van (rechtop) kan lopen. Ik ben en blijf een student, dus avondjes waarop je het niet bij één wijntje houdt zijn onvermijdelijk. Tegenwoordig plan ik de zogenaamde day after-buikpijndagen. Zo plan ik bijvoorbeeld geen dagje winkelen na een stapavond en neem ik dan de buikpijndagen maar eventjes voor lief. Whoop, de day after-buikpijndag is de nieuwe kater!

 

buik

#4: Zuivel mijden
Feit is dat darmen heftig kunnen reageren op melkproducten. Ik geloof heus dat zuivel niet slecht voor je is, maar ik probeer het tegenwoordig zo veel mogelijk te mijden. Zo drink ik geen melk meer en heb ik yoghurt vervangen door plantaardige sojayoghurt. Wederom: dikke aanrader!

#5: Glutenvrij
De 100 dagen zitten er bíjna op en ik mag nu wel concluderen dat mijn buikklachten zijn verminderd; eerst had ik de hele dag door buikpijn, dat is nu minder. Ook ben ik minder moe en heb ik juist meer energie. Helemaal buikpijnvrij? Nog láng niet. Maar het glutenvrij eten draagt er zeker wel een steentje aan bij. Ik ben niet van mening dat het de bedoeling is om maar glutenvrij te gaan eten als je last hebt van buikklachten, maar ik denk wél dat het beperken van glutenproducten voor minder buikpijn kan zorgen. Misschien dus ook het proberen waard!

Heb jij nog een tip?

Reageer ook