Een oeroud begrip, de Chufa is hip!

100 dagen glutenvrijallergenenvrijbiologischchufakoeklactosevrijmelknotenvrijsnacksojavrijzuivelvrij 09-dec 0

“Een ouderwets meisje vandaag de dag is dertig jaar en nog steeds getrouwd met haar eerste man.”

Heb ik uw aandacht weten te trekken met deze uitspraak van O.A. Battista?! Deze man was naast chemicus en schrijver een vroom katholiek. Met uitspraken als deze zet hij ons tot op de dag van vandaag aan het denken.

Niet alle verandering omarm ik maar ik noem mezelf niet graag ouderwets. Integendeel, ‘vernieuwing’ lijkt hét woord van 2015 te worden. Afgelopen oktober startte ik met een opleiding, thuis hebben we en gaan we verbouwen, ik nam deel aan de 100 dagen challenge en mag hier over schrijven, ik ontdek nieuwe gerechten, leuke restaurantjes en hierdoor meer over mezelf..zomaar wat dingen die niet ‘zomaar’ voelen. Eigenlijk voelt het vooral nieuw en leuk en uitdagend en spannend en zoveel meer.

Je snapt wel dat hierdoor het uitproberen van nieuwe producten prima in mijn straatje past. Is het eetbaar, relatief onbekend en definieerbaar? Dan werp ik mij graag op als proefkonijn.

Dit is het dus: Chufa

Chufa-227x300
souchet-noix-tigree-chufa-tigernut-amande-de-terre

Chufa is de Spaanse benaming voor tijgernoot, aardamandel of knolcyperus. Ondanks de naam doet vermoeden is het geen noot maar een knolgewas. Het groeit aan de onderkant van de wortel van een grassoort.

Wat mij in ieder geval boeit zijn de belangrijkste gezondheidsvoordelen:

  1. Het hoge gehalte aan vezels dat er voor zorgt snel verzadigd te zijn.
  2. Ook voor diabetici kunnen de vezels een positieve uitwerking hebben, ze laten de bloedsuikerspiegel niet stijgen.
  3. Het meel van chufa’s is glutenvrij.
  4. De chufa is rijk aan eiwitten.
  5. Behalve de gepelde chufa’s zijn ze ‘raw’.
  6. De chufa is allergeenvrij.
  7. Het meel van de chufa’s is rijk aan omega 9 en daardoor erg goed bestand tegen verhitting.
  8. Je kunt er melk (horchata) van maken. Voor mensen met een lactose intolerantie is het een vervanger voor koemelk. Deze melk bevat veel calcium, vitamine C en E.
  9. De vitamine E in combinatie met het in chufa aanwezige oliezuur kan een positieve invloed hebben op hart- en vaatziektes.
  10. De chufa is rijk aan magnesium en kalium.

IMG_8815

Na deze voordelen te hebben gelezen, is het tijd voor een serieuze test. Voor de gelegenheid heb ik een zakje gepelde chufa van 175 gr. Mijn eerste indruk als ik mijn neus in het zakje steek is dat het lijkt alsof ik ergens in de verte krenten ruik. De structuur is als een zachte noot en het is een beetje gek, want ondanks dat ik er in het eerste begin niet weg van ben, kan ik er toch niet van af blijven. Zou het komen door de zoete, nootachtige (na)smaak? Omdat ik niet voor 1 gat te vangen ben probeer ik het op verschillende manieren te verwerken. Wat blijkt? Een handje bij de middag thee, door de yogurt of als bite op een groene smoothie, het is lekker en wat zeker duidelijk wordt is dat een handje genoeg is voor een verzadigd gevoel.

IMG_8813

De noten bestaan al lang! Als we de tekst op de verpakking moeten geloven gaven chufa’s de oermens al de voedingsstoffen die nodig waren. Daarnaast was dit eeuwen geleden al voor de Egyptenaren een waardevol voedingsmiddel. Je zou deze tijgernoot dus als ouderwets kunnen bestempelen, maar in een (ver)nieuw(d) jasje is het zo hip as it can be.

Fijn is dat chufa in verschillende vormen te verkrijgen is. Zo zijn er:

  • Biologische chufa’s
  • Gepelde chufa’s
  • Biologische chufameel
  • Biologische chufaextract
  • Biologische chufaolie

Met het meel kun je heel makkelijk koekjes bakken. Kijk maar eens naar dit recept:

  1. Maak een deeg van 150 gram chufameel, 85 gram ongezouten roomboter, een snufje himalayazout en 25 gram kokosbloesemsuiker. Het moet een compact deeg worden, niet nat of droog.
  2. Leg het 30 minuten in de koelkast
  3. Maak kleine balletjes van het deeg, leg ze op bakpapier en druk ze een beetje plat.
  4. Bak ze op 170*C in 12-15 minuten goudbruin.
  • Voeg een stukje pure chocolade toe voor chocolate chip cookies.
  • Voeg geraspte verse gember en citroenrasp toe voor gemberkoekjes.
  • Voeg koekkruiden toe voor kruidnoten
  • Voeg alles toe voor de lekkerste koekjes ooit!

Kruidnoten-300x169

Chufa’s zijn notenvrij, sojavrij, lactosevrij en allergenenvrij. Dat past ondanks dat deze aardamandel al eeuwen dienst doet als waardevol voedingsmiddel, helemaal in deze tijd. Het is maar wat je er mee doet, kijk naar de mogelijkheden! Het is een beetje zoals bovengenoemde quote. Ouderwets betekend niet suf, saai, stilstand, smaakloos of stoffig. Het is heerlijk! Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat naast al de vernieuwende stappen die ik mag zetten, ik een lekker ouderwets meisje van 30 ben..heerlijk!

IMG_8470

‘Ouderwets’ meisje van 30 :-)

Reageer ook