Wat is glutenvrij ?

Gluten zijn een eiwit mengsel van onder andere de proteïnes: gliadine en glutenine. De gliadine veroorzaakt een auto-immuun reactie bij mensen met coeliakie. Je vindt deze eiwitten (gluten) terug in tarwe, spelt, gerst, kamut en rogge. Het geeft een bepaalde luchtigheid aan producten. Belangrijk is dat je weet dat veel producten deels bestaan uit een van deze voedingsmiddelen. De bekendste producten waar je het in terug zal vinden zijn brood, crackers, koek, cake, taart, pasta’s en pizza’s. Minder bekend zijn de glutenbevattende producten als bier, snoep, ijs, sausjes en soepen.

Variatie
Variëren in voeding is altijd belangrijk. Wanneer je geen gluten meer gaat eten en wel alle voedingsstoffen binnen wil krijgen is variatie extra belangrijk. Je wil voldoende verse groenten, “goede vetten”, glutenvrije granen, zaden en noten binnen krijgen. De inname van koolhydraten, calcium, foliumzuur, vitamine D, B1, ijzer, voedingsvezels en jodium is een aandachtspunt. Deze krijg je binnen als je bijvoorbeeld peulvruchten, zetmeelrijke groenten, noten, witvis en fruit eet. Onderstaande producten zijn daarom goed om wekelijks te eten.

Wat doet glutenvrij met je emotie?
Op het moment dat je om je heen kijkt zijn er vaak goede en minder goede gewoonte en eetpatronen in jouw leven. Als mens functioneren we graag in een groep, dat lijkt vaak veiliger. Zie je familie, vrienden of collega’s als zo’n groep. Zelfs social media heeft allerlei groepen die massaal bezocht worden.

Wanneer je een belangrijke beslissing neemt in je leven zoals het mee gaan doen aan 100dagenglutenvrij heeft dat gevolgen voor jezelf, je omgeving en de groep(en) waar je deel van uitmaakt. Omdat we in een maatschappij leven waar extreem veel wordt ge- en veroordeeld kan dat emotioneel best wat met je doen. Bijvoorbeeld omdat mensen geen begrip hebben voor beslissing om glutenvrij te eten.

Voeding waarin gluten verwerkt zitten is best vaak voeding die een emotionele lading dekt. We ervaren een bepaalde luxe en volwassenheid door te mogen beslissen dat we deze voeding tot ons zullen gaan nemen. Een boterham met hagelslag heeft weinig echte voedingswaarde, een pizza ook niet en een plak cake net zo min. Wat ze gemeen hebben is dat het bij één stuk laten vaak niet lukt. Het weglaten kan in het begin best heel moeilijk zijn. Je lichaam vraagt om de brandstof waar het altijd goed op functioneerde, en bij die gezellige familie-bbq wil je niet moeilijk doen. Dat vergt doorzettingsvermogen.

Het is goed om te weten dat er door onderzoekers en artsen is aangetoond dat er een groep mensen is die goed kunnen reageren op een levensstijl vrij van gluten zonder dat daarbij coeliakie is vastgesteld. Glutensensitiviteit noemen ze dat.

Voordelen van glutenvrij eten?
Doordat je minder bewerkte en kant en klaren producten eet als je glutenvrij eet is de kans groot dat je minder calorieën binnen krijgt. Kanttekening hierbij is wel dat in veel glutenvrije vervang producten meer suiker en zout is toegevoegd als vervanging van de gluten. Eet daarom zoveel mogelijk onbewerkt vervangers of verse producten.

Een ander voordeel dat je kunt hebben bij glutenvrij eten is een positief effect op je spijsvertering. Natuurlijke voeding die zo min mogelijk bewerkt is en waar geen gluten in zitten of aan toegevoegd zijn, werkt vaak beter voor ons lichaam. Andere mogelijke voordelen zijn:

  • Extra energie
  • Een betere spijsvertering
  • Minder gewrichtspijn.
  • Minder last van brandend maagzuur.
  • Rustiger slapen
  • Mooie huid.
  • Beter humeur