Wat na 100 glutenvrij?

10-dec 0

Je hebt 100 dagen glutenvrij geleefd!
Misschien heb jij wel helemaal geen keuze en leef je al heel lang glutenvrij. Omdat het moet. Het kan ook zijn dat je net als de vele volgers 100 dagen glutenvrij bent gaan leven. We zijn ontzettend benieuwd hoe het nu met je gaat. Ga je door of wil het af en toe weer toevoegen?

100 dagen 8 bloggers begeleiden. Ik heb de 8 bloggers waar je zoveel inspiratie van hebt mogen ontvangen 100 dagen mogen begeleiden in hun weg naar een glutenvrij bestaan. Veel van deze bloggers vloelen zich er heel erg fijn bij. En gaan om die reden verder!Wat mijn collega Ralph Moorman schreef wil ik graag nogmaals herhalen.

Coeliakie versus zelf kiezen om glutenvrij te eten. Hoe zouden deze elkaar kunnen verstreken? Om elkaar te versterken is het van belang om naar elkaar te luisteren. Allereerst is het van belang om in te zien dat glutensensitiviteit geen ingebeeld iets is. Ook personen die geen coeliakie hebben kunnen zeer veel baat hebben bij een glutenvrij dieet en zelfs van zware lichamelijke klachten afkomen. Het komt bij glutensensitiviteit echter een stuk minder nauw. Sporen en kleine hoeveelheden gluten geven namelijk bij glutensensitiviteit geen klachten, terwijl dit een ramp kan betekenen voor iemand met coeliakie. Daarom is de juiste voorlichting cruciaal, zodat bijvoorbeeld personeelsleden in de horeca de verschillen kennen en niet cliënten met coeliakie in de problemen brengen.

carolien

Wat ga je na deze 100 dagen doen?
Wanneer je weer wilt gaan proberen om gluten in je levensstijl toe te voegen adviseren wij je om dit langzaam te integreren. Neem daarvoor een maand de tijd. En begin met een halve snee spelt desumbrood. Hou voor jezelf bij wat je klachten zijn wanneer je dat hebt gegeten. Of er klachten zijn. Het kan zijn dat je moe wordt, hoofdpijn ervaart of je misselijk voelt. Het is niet per definitie aan darmproblematiek in klachten te herleiden.

Na weer twee dagen neem je één snee spelt desembrood.
Variatie in voeding is fijn, lekker en super gezond. Op die manier zorg je ervoor dat je lichaam verschillende voedingsstoffen binnen krijgt. Brood hoef je niet elke dag te eten. Daarin is variatie ook leuk en lekker om vaker toe te passen.  Na weer twee dagen herhaal je weer één snee spelt desumbrood te eten. Je bent nu een kleine week op weg en hebt in totaal 2.5 snee gegeten.

In de tweede week kun je meer toevoegen.
Let er wel op dat je geen klachten ervaart. Zijn die er wel? Dan ga je weer een stap terug. Eet je een aantal dagen weer glutenvrij. En begin je weer opnieuw. Het kan dus zijn dat je lichaam moeite heeft om het weer te accepteren. Wat je kan doen is het spelt desembrood vervangen door bijvoorbeeld een cracker. Ook dat weer op te bouwen en te kijken hoe je lichaam daarop reageert. In de tweede week kun je crackers toe gaan voegen. Het brood ritme van om de dag één snee herhaal je in deze week. En vervolgens kun je op de dag dat je geen brood eet een cracker eten.

De derde en vierde week staan in het teken van uitbreiding.
Je gaat in week 3 verder met het eten van het brood en de crackers. Nu kun je ’s avonds om de drie dagen een klein beetje pasta eten. En ook nu weer goed opschrijven wat er gebeurt in en met je lichaam. Merk je verschil. Reageer je heftiger op crackers, brood op pasta? Dit is het moment om erachter te komen. Luister naar je lichaam en wat het je wilt vertellen. En kies er dan voor om iets wel of niet meer te eten. In de vierde week mag je gaan experimenteren met andere productsoorten. Zoals soep, sauzen en vleeswaren bijvoorbeeld. Voeg om de dag één glutenbevattend product toe en ervaar wat het met je doet. Of je erop reageert.

Reageer ook